Książka Digital Minimalism Cal Newport – Wrażenia i eksperyment Cyfrowy Detoks

Digital Minimalism  to 3 książka profesora Cala Newporta, którą miałem przyjemność przeczytać. Wszystkie są utrzymane w bardzo podobnym tonie, mają zbliżoną konstrukcję i świetnie się je czyta. Zdecydowanie zawierają bardzo konkretną i pouczającą wiedzę przekazaną w naprawdę dobry sposób i są dobrze opracowane i udokumentowane. 

Minimalizm jest bliski mojemu sercu i staram się sukcesywnie wdrażać tę filozofię w moje życie i korzystać z niej. Nadal posiadam wiele rzeczy, jednak tylko takie, które uważam za naprawdę potrzebne. Uważam, że idę w dobrym kierunku.

Ta książka traktuje o wpływie technologii na nasze życie i wprowadzanie bałaganu, dezorientacji, a nawet wysysaniu z nas życia. Zdecydowanie polecam tę lekturę wszystkim, a przede wszystkim osobom spędzającym dużo czasu z telefonem i komputerem.

Osobiście uważam, że od dłuższego czasu wyznaję tę filozofię i podejście do korzystania z technologii. Aczkolwiek brakowało mi w tym kilku małych i ważnych dodatków. Dlatego zdecydowałem się mimo wszystko skorzystać gruntownie z rad zawartych w książce i wprowadzić je bez zwłoki w życie. Pierwsza część książki traktuje właśnie o tym, stąd też ten post i natychmiastowe działanie. Drugą część zrecenzuję wraz z podsumowaniem eksperymentu opisanego poniżej. 

Czym jest Digital Minimalism? Czym jest Cyfrowy Minimalizm?

A philosophy of technology use in which you focus your online time on a small number of carefully selected and optimized activities that strongly support things you value, and then happily miss out on everything else.

Trzy zasady Cyfrowego Minimalizmu:

  1. Bałagan jest kosztowny
  2. Optymalizacja jest kluczowa
  3. Ukierunkowanie i intencje są satysfakcjonujące

Autor sugeruje radykalne wprowadzenie tej filozofii minimalizmu z kilku ważnych powodów opisanych w książce. Wiele z tego opisane jest poniżej w zaprezentowanej strategii.  

Eksperyment 30-dniowy Cyfrowy Detoks

Cyfrowy Minimalizm w praktyce:

  1. Wprowadź 30-dniowy cyfrowy post, w którego trakcie zrobisz sobie przerwę od opcjonalnej technologii w Twoim życiu
  2. W ciągu tego okresu odkryj na nowo i określ jakie rzeczy, wydarzenia, sytuacje, aktywności i zachowania są dla Ciebie najważniejsze i najlepiej wpływają na Twoją radość z życia
  3. Na koniec tego okresu wprowadź na powrót opcjonalne technologie od zera, za każdym razem zadając sobie pytania:
     – Czy ta technologia na pewno jest mi potrzebna? Czy służy mi do osiągnięcia czegoś ważnego i daje wartość?
     – Czy dobrze wpływa na jakość mojego życia? Prawdopodobnie powinienem także określić stałe zasady używania.
     – Czy to na pewno jest najlepsze  narzędzie do osiągnięcia zakładanego celu lub pożądanego rezultatu? Jeśli nie, to potrzebuję coś lepszego.

Przez następne 30 dni planuję wstrzymać się od korzystania z opcjonalnej technologii, bez której mogę się obejść w życiu. Po tym okresie zrobię rewizję korzystania z wszelkich technologicznych usług i narzędzi i najpewniej wprowadzę dodatkowe kryteria kontrolujące wykorzystanie tych rzeczy. De facto już spisałem kilka takich zasad w poście podsumowującym ten eksperyment, nad którym już pracuję. 

Aby dobrze wykorzystać ten okres i oczyścić się z technologi, potrzebuję wprowadzić kilka ważnych zasad. Nie chcę i nie mogę zrezygnować ze wszystkiego, bo nie na tym rzecz polega. Nie chcę usuwać rzeczy, które są mi bardzo pomocne i przydatne. Chcę natomiast sprawdzić, co ma na mnie negatywny wpływ, oraz czego de facto nie potrzebuje, lub potrzebuję w mniejszym stopniu oraz jak mogę poprawić proces wykorzystania tego po detoksie.

W ciągu kolejnych 30 dni Cyfrowego Detoksu obowiązują następujące zasady:

  • Nie korzystam w ogóle z Facebooka, oprócz kilku sekund potrzebnych na opublikowanie postów z tego bloga
  • Nie korzystam w ogóle z prywatnego emaila, chyba że jest to potrzebne do resetowania hasła, zakupów, biletów wstępu itp.
  • Słucham muzyki tylko i wyłącznie w pracy (wielkie wyzwanie 🙁 ). Rezygnuję z podcastów i audiobóków
  • Nie korzystam w ogóle z You Tube, Twitter ani żadnych innych stron z wiadomościami, itp
  • WhatsApp używam tylko raz w tygodniu do przeglądnięcia wiadomości i odpowiedzi na nie oraz godzinnej rozmowy w niedzielę
  • Przestaję grać w gry, oprócz sobotniej wizyty Roddiego i niedzielnej randki z Dominiką
  • Nie korzystam z telefonu po godzinie 18:00 (z wyjątkiem przygotowania się na rano, budżetu, pogody i zapisania nawyków, potwierdzenia logowania), a w trakcie korzystania trzymam się pozostałych opisanych tutaj zasad
  • Wyłączam wszelkie powiadomienia w telefonie i w zegarku, oprócz aplikacji Telefon, Nozbe i Loop Habbits
  • SMS-y sprawdzam tylko raz dziennie przed 18:00
  • Wyłączam komputer codziennie o 20:00
  • Wszelkie rozrywkowe media, np. Netflix, czy film dopuszczam tylko na niedzielnej randce. Z wyjątkiem jednej wizyty w kinie

Tak naprawdę będę tylko korzystał z Evernote, Nozbe, nawyków, budżetu, Toggl, kalendarza, budzika, telefonu, listy zakupów, Headspace. Oraz okazjonalnie z gier i Whatsapp wg ustalonych zasad. Ważne jest także określenie tego, co będę robił zamiast tych wszystkich rzeczy, ponieważ taka radykalna zmiana może być dość problematyczna. Nie chcę się przecież nudzić, ani czuć zagubiony, znużony, czy cokolwiek podobnego. 

Co będę robił zamiast tego wszystkiego? Czym się zajmę w trakcie cyfrowego detoksu?

  • więcej rozmów z ludźmi w 4 oczy lub na żywo przez telefon
  • więcej spacerów i biegania
  • więcej ciszy i samotności oraz skupienia
  • więcej czytania
  • mogę iść w góry, nad morze, do parku, na rower, cokolwiek innego w naturze
  • mogę powrócić do muzyki, do gitary i syntezatorów
  • więcej ćwiczeń, fizjoterapii i jogi
  • więcej czasu z Dominiką i z zadaniami domowymi
  • więcej wykonywania zaległych zadań jak np. ukończenie projektów Przegląd Wewnętrzny
  • powrót do nauki Hiszpańskiego

Jest naprawdę wiele rzeczy, które mogę robić i już nie mogę się tego doczekać. 🙂 Ponadto nadal codziennie będę dbał o swoją ustaloną poranną rutynę i ćwiczenia, dalej będę wykonywał wszystkie swoje cele z 3 poziomów i te zaplanowane na ten rok, oraz przeglądy i podsumowania. Po pracy nadal będę poświęcał minimum godzinę dziennie na wykonywanie zadań samemu lub z Dominiką, dbanie o Nozbe, nawyki i wszelkie inne rzeczy związane z moją produktywnością osobistą. Detoks jest po to, aby pozbyć się tego, co opcjonalne. Na pewno nadal chcę skupiać się na tym, co jest dla mnie krytyczne lub ogromnie ważne. 

Zaczynam od jutra, 05/08/2019 i planuję trzymać się tego planu do 06/09/2019 włącznie. Podsumowanie i rezultaty najpewniej opublikuję kilka dni później. 

 

 

Zapisz się na newsletter

Invalid email address
Dziękuję ogromnie za zaufanie. Obiecuję, że nie będzie żadnego spamu. 
Podziel się artykułem!

Leave a Reply

Your email address will not be published.